اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
5/5

مقایسه تراشه‌ی M2 و تراشه M1

پس از معرفی نسل اول تراشه یعنی M1 در سال ۲۰۲۰،تراشه نسل دوم با نام M2 در کنفرانس WWDC 2020 توسط کمپانی اپل رونمایی شد.طبق گفته ی اپل،تراشه M2 جایگزینی قدرتمند برای چیپست M1 است و از نظر بهبود عملکردی خیال کاربران خود را راحت کرده است. اکنون با سیبکده همراه باشید تا با مشخصات دقیق‌تر این تراشه و تفاوت های آن با نسل قبلی خود بیشتر آشنا شوید.

مشخصات تراشه M2:

تراشه‌ی اپل M2 رسما در سال 2022 معرفی شد که مانند نسل قبلی به عنوان یک تراشه‌ی پایین‌رده برای سیستم‌های مک مورد استفاده قرار می گیرد. به احتمال زیاد در ماه‌های آینده شاهد رونمایی از مدل‌های پرو، مکس و اولترا این تراشه نیز خواهیم بود.

اولین مکی که مجهز به تراشه M2 شد مک بوک ایر جدید است و در مقایسه با نسل قبلی خود ۱۸ درصد سریع تر عمل می کند.در حال حاضر تراشه M2 می تواند با تراشه های رایانه های مختلف و رده بالا رقابت کند و عملکرد آن 1.9 برابر سریع تر از تراشه لپ تاپ رایانه های شخصی 10 هسته ای است.

اپل ادعا می کند چهار هسته با عملکرد بالا در کنار چهار هسته با کارایی بالا در M2 به همراه حافظه نهان مشترک ۱۶ مگابایت در هسته و حافظه نهان مشترک ۴ مگابایت در هسته های کارآمد در تراشه M2 استفاده شده است.همچنین  تراشه M2 10 هسته پردازش گرافیکی در اختیار دارد که دو هسته بیشتر از M1 اصلی است.از سایر ویژگی های تراشه جدید می توان به پخش همزمان چندین جریان 4k و  8k اشاره کرد.

 

 

اکنون فقط نسل جدید مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی از این تراشه استفاده می‌کنند. چیپست M2 نیز همانند M1، بر اساس فرآیند ۵ نانومتری تولید می شود.درون این پردازنده جدید اپل از ۲۰ میلیارد ترانزیستور(۲۵ درصد بیشتر از M1) تشکیل شده است و با برخورداری از ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه، به میزان ۵۰ درصد از پهنای باند حافظه بالاتری نسبت به تراشه M1 بهره‌مند است.لازم است بدانید این تراشه از حداکثر ۲۴ گیگابایت ظرفیت رم پشتیبانی می‌کند. این درحالیست که مصرف انرژی و در نتیجه دوام شارژ عالی مک‌بوک‌ها تغییری نکرده است.

تراشه جدید سری M از نمایشگرهای خارجی با رزولوشن 6K، قابلیت رمزگذاری ProRes و رمزگشایی ویدیوهای 8K با کدک‌های H.264 و HEVC پشتیبانی می‌کند.تراشه M2 از یک CPU با ۸ هسته‌ استفاده کرده است.اپل با استفاده از این CPU، عملکردی به میزان ۱۸ درصد بهتر از تراشه M1 و همچنین حدود ۲ برابر بهتر از لپ‌تاپ‌های ۱۰ هسته‌ای را در اختیار کاربران خود خواهد گذاشت.

 

 

با توجه به اینکه ارزان‌ترین مدل مک‌بوک ایر با تراشه جدید ۲۰۰ دلار گران‌تر از نسل قبلی است، به نظر می‌رسد مک‌بوک ایر M1 همچنان گزینه‌ی خوبی و به صرفه تری برای بخش بزرگی از کاربران محسوب شود. اما در نهایت با توجه به نیازها و بودجه‌ای که دارید باید بین گزینه های موجود انتخاب کنید،تا در نهایت خرید خوبی داشته باشید.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی تراشه جدیدی سری M  به‌عنوان یکی از برترین تراشه ها در مقایسه با رقیبان خود پرداختیم. مشخصات آن را ذکر کردیم و درباره تفاوت های آن با نسل قبلی خود توضیح دادیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و تفاوت های این دو نسل از تراشه های اپل را به خوبی درک کرده باشید،با ما همراه باشید.

5/5
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest

جستجو

آخرین مقالات

دسترسی سریع

باز کردن چت
نیاز به کمک دارید؟